keskiviikko 10. elokuuta 2016

PERHEEN UNELMALOMA TANSKAAN OSA 3 /// HVIDE SANDEN UPEA HIEKKARANTA

Vielä yksi postaus Tanskasta, sitten taas blogin normaalien aihepiirien pariin. Loman toinen päivä vietettiin Legolandissa. Oltiin siellä klo 10-20, ikinä ennen en ole missään huvipuistossa niin pitkään viihtynyt. Kyllähän se aikalailla pakollinen kohde on jos Tanskaan menee 3-10 vuotiaiden lasten kanssa ja kiva paikka olikin. Ruuhkat tiedettiin jo etukäteen, joten ei niistä lannistuttu, vaikka heti ensimmäisessä laitteessa jonotettiin 45min. Kaikenlaista kivaa katseltavaa ja puuhattavaa löytyi koko päiväksi, mutta huvipuisto on huvipuisto joten tänne en siitä nyt kuvia laita. Jos tulee mieleen kysymyksiä, niin kysele ihmeessä! :)

Kolmantena päivänä ajeltiin länsirannikolle Hvide Sandeen, joka oli aivan mielettömän upea paikka. Seurailen Instagramissa joitain Tanskalaisia tilejä, joista olen paikan joskus bongannut ja minulle se oli se ehdoton kohde tämän loman aikana. Kilometrien pituinen valkoinen hiekkaranta, Atlantin aaltojen kohina ja bonuksena vielä iltapäivällä esiin tullut aurinko toi aivan täydellisen lomafiiliksen ja tunteen, että tänne vielä joskus palaan pidemmälle lomalle. Kuvittelin itseni kävelemässä aamulla rantaa silminkantamattomiin yhteen suuntaan ja illalla takaisin. Aamulla ilma oli vielä pilvinen ja viileähkö, kuten sadetakkikuvista näkee, mutta lounaan jälkeen taivas repesi ja aurinko alkoi paahtamaan ihan hellelukemiin asti. Täydellistä!

Paikkaa mainostetaan kitesurffarin paratiisina, mutta näitä leijaversioita ei nyt rannalla nähty lainkaan, tavan surffaajia (lähinnä opettelijoita) kyllä. Aallot ja tuulet eivät ehkä olleet tarpeeksi isoja kovemman luokan surffaajille tuona päivänä. Meri oli viileähkö, mutta tytär puljasi rannassa innoissaan simpukankuoria keräillen ja leivänheittoa opetellen. Yhden pikku-kalankin onnistui käsin merestä kiinni saamaan (kala ei ihan täysissä voimissaan enää ollut). Hvide Sanden kylä on kapealla kannaksella, meren keskellä, mutta jännästi tiellä ajaessa meri ja hiekkaranta ei näy ruohoa kasvavien dyynien takaa juuri yhtään. Jos siis tuonne ajelee, pitää matkaan ehdottomasti suunnitella pysähdys ja kiivetä dyynien yli rantaa ihastelemaan.

Aamulla ajettiin rannalle kannaksen pohjoispuolelta, illalla kierrettiin etelästä. Katsottiin paluumatkalla navigaattorista summamutikassa jäätelökioskin sijainti Hennessä ja pysähdyttiin sinne hetkeksi. Sieltä löytyikin (Saksalaisia) turisteja kuhiseva lomakylä rantalomakohteiden malliin. Melkein täydellinen vastakohta aiemman päivän lähes autiolle hiekkarannalle. Jännä kokemus, mutta sitä en jäänyt kaipaamaan.

Viimeinen tanskanlomapäivä käytettiin ajamiseen Vejlestä Köpiksen lentoasemalle. Matkalla pysähdyttiin Roskilden viikinkimuseoon josta olin kehuja kuullut, mutta ei meitä sen kummemmin sykähdyttänyt. Toinen stoppi Bakken-huvipuistoon oli myös täysin turha. Maailman vanhinta toiminnassa olevaa huvipuistoa kehuttiin rauhallisemmaksi kuin Tivolia ja tunnelmaltaan kivaksi. Alkanut helle aikaan sai sen, että siellä oli meidän lisäksi ainakin puolet Kööpenhaminasta, eikä sekaan mahtunut. Käytiin kävelemässä (tönimässä itsemme läpi) rundi ja kurvattiin pois. Mieleen jäi kauhea ruuhka, meteli ja ainakin 30 joulupukkia!! Vaikka viimeinen päivä ei juuri tuonut uusia ihania elämyksiä (sielti mukava päivä sekin), kokonaisuudessaan Tanskan loma oli täydellinen irtiotto ja jätti mielettömästi ihania muistoja. Sinne kyllä varmasti vielä palataan, on se sen verran helppo ja kiva lomakohde lasten kanssa ja paljon jäi vielä näkemättä. Ensi kerralla voitaisiin keskittyä rantoihin, ensin Skagen ja siitä sitten etelää kohti...

2 kommenttia:

1. Kauniita kuvia. Tulee niin ikävä Tanskaa. Ollaan oltu tuolla samaisella rannalla, ihana paikka. Hiukan on ollut suunnitelmissa, jospa ensi kesänä lähdettäisiin uudestaan käymään. Viimeksi kun oltiin, kuopus aivan vauva.
    Teillä ollut aivan uskomattoman hieno reissu!

VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ai tekin olette käyneet tuolla, sitten tosiaan tiedät miten kaunis tuo paikka on. Minäkin lähtisin milloin vaan uudestaan, jäi kyllä niin hyvät muistot :)